Efter mina mardrömslika tågresor härförleden tyckte jag verkligen jag ville ha reda på varför i jisse namn det ser ut som det gör och har gjort de två senaste åren då det varit mycket snö. Förr gick ju tågen fast det var snö? En artikel i Aftonbladet från februari 2010 då problemen var likartade citerar Miljöpartiets Peter Eriksson som reder ut järnvägens sammansättning på följande sätt:
I dag är systemet fraktionerat på många sätt. Banverket har ansvar för spåren, SJ för tågen. Från SJ har dessutom bolaget Jernhusen brutits ut för att ha ansvar för stationsområdena och dessa hyr ut lokaler till de privata bolag som har hand om tågservice och reparationer. Godstransporterna körs till stor del av Green Cargo som brutits ut ur SJ, Green Cargo äger i sin tur delar av godstransportföretaget Cargonet vars resterande del ägs av norska NSB. Banverket är dessutom uppdelat i beställande och utförande delar av vilka de senare är konkurrensutsatta och de förra ska kontrollera kvaliteten på de senare som dessutom förväntas leverera vinst. Det hela blir en kinesisk ask där beslutsprocessen blir förskjuten och förvrängd.
På spåren kör redan nu flera dussin olika aktörer, var och en med sin egen bolagskultur, och alla dessa behöver egna uppställningsområden för sina tåg och egna servicepunkter – biljettluckor och dylikt – för sina kunder.
Ingen av dessa många småaktörer har naturligtvis råd att tänka långsiktigt och beställa fram nya tåg, bygga nya spår och allt sånt som skulle behövas för att underhålla järnvägen så att den fungerar. Nöden har ingen lag och häromdan rapporterade Sv D att på sträckan Mjölby - Alvesta plogas rälsen av två gamla DA-lok från Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Loken byggdes på 1950-talet och är så bra så.
Hur är det i andra länder? I Schweiz t ex som ju också är ett land med mycket snö på vintern? Jo där går 97 % av tågen i tid. Tågen är dessutom rena, moderna och har god service. Och vadan detta? Jo den schweiziska regeringen satsar medvetet sen början av 90-talet på järnvägen och landets befolkning anser att detta är rätt. Man tom undervisar i skolorna om hur man bör uppträda på tåg för att det ska bli trivsamt. Allt detta enligt Sv D:s korrespondent
Om inte man vore så förbannad och frös så okristligt när man ska åka tåg i Sverige, skulle man tycka att alltihop är en verklig fars. Hur kan man komma på nåt så absurt som att sälja ut alltihop små små bitar? Ansvariga statsrådet, vad hon nu heter är dock nöjd. Hon intervjuades häromdan och sa att det var inga problem. Aktörerna samarbetar så bra, sa hon
Det är ett år till nästa jul. Tills dess kan man nog undvika tåg. Och då har man att välja på 1) att stanna hemma 2)ta bilen 3) flyga.
Bäst att börja spara pengar. Under tiden får man väl sopsortera lite bättre, släcka lampor mm. För att kompensera flygturerna. Världen är galen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar