Artiklar och program om skolans misslyckande duggar tätt. I kväll var det dags för Uppdrag granskning och deras program om friskolorna. Det visade sig att ganska många friskolor väljer bort svaga elever till förmån för de redan "duktiga". Surprise, surprise.
Skolan är ju en marknad där varje elev innebär en inkomst för skolan eftersom varje elev har med sig en skolpeng. Ju fler elever, desto mer skolpengar. Är det elever som har problem, så kostar dom. Tyvärr.
Jan Björklund intervjuas i slutet av programmet. Han är upprörd och besviken. Vad ska man göra åt det här? Jo Skolinspektionen ska få större befogenheter att kontrollera friskolorna. Eller alla skolor? Han föreslår alltså ytterligare byråkrati. Skulle inte skolinspektionen vara till för att se till att elevernas kunskaper inte sjönk? Nu ska de i stället använda sina resurser på att kontrollera fuskande skolor. Finns det nån som tror på att detta gagnar eleverna?
Jag börjar tröttna på att diskutera alliansens skolpolitik. Ja jag är inte så säker på att den socialdemokratiska är så värst mycket bättre. Som gammal lärare glömmer jag aldrig att det var Göran Persson som slog den första spiken i skolans likkista när han kommunaliserade skolan. Sen kom alltihop i en strid ström: Elevpeng, privatskolor, marknadsanpassning, skattepengar som flyter ut ur landet till skatteparadis i stället för att komma eleverna tillgodo. En stadigt sjunkande kunskapsnivå, lärare som går på knäna, en ökad segregation. Den svenska skolan på Chiles nivå. En valfrihet för de redan besuttna.
Privatskolorna, sa Sjöstedt, som också intervjuades i programmet, har färre lärare, sämre skollokaler mm än kommunala skolor. Därför att de är ett medel att tjäna pengar.
Även om alla rektorer för privata skolor inte är så vulgära som den rektor som intervjuades i programmet, så lyder de under samma marknadslagar: vinsten är allenarådande.
Med risk för att bli tjatig: det här är absolut min sista blogg om den miserabla svenska skolan. Ska jag skriva om skolan i fortsättningen och det kan nog hända att jag gör, tänker jag bara ta upp nya skolexperiment som kan komma eleverna till godo. Det här blir annars bara gnäll.
Vad borde man göra då? Avskaffa skolpengen och finansiera skolorna på ett annat sätt. Förbjud vinster inom skolans område. På så sätt skulle bara privatskolor med en pedagogisk vision bli kvar: det finns ju hur mycket som helst att göra och alla visioner kanske inte finns i den kommunala skolan.
Se till att lärarna får tid att undervisa. Anställ de bästa lärarna i sk svåra områden och ge dem en hög lön. Det ska vara ett hedersuppdrag att undervisa i ett område som Rosengård och ett jobb som man ska vara stolt över. Det kommer att spilla över på eleverna som med stolthet kan berätta att de går i en av stans bästa skolor. Låt lärare vallfärda på studiedagar till skolor som lyckas vända hopplösa skolresultat till hoppfulla. Det finns ju redan nu såna. I dag lägger man i stället ner pengar och tid på att marknadsföra skolor för att ta elever från varann.
Det finns ytterligare en aspekt på den misslyckade skolan. Och det är att när klyftorna växer, så växer frustrationen. Och den kan bli farlig. Redan i dag växer främlingsfientlighet och rasism. Det är lätt ta till någon att skylla misslyckanden på. Vi har ett främlingsfientligt parti i vår riksdag. Med en skola som inte värderar kunskap främst utan vinst kommer den gryende fascismen att breda ut sig.
Själv är jag född 1939. Det var inte något bra år att komma till världen på. Man hade ju hoppats att världen lärt sig något av historien. Fast just nu ser det rätt mörkt ut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar