tisdag 19 april 2011

Räknenissar i skolledningarna

Det har utbrutit en ganska vild skoldebatt efter Zarembas artikelserie i DN. Ibland får jag en känsla av att skribenterna slår in öppna dörrar. I dagens DN har Hans Bergström skrivit en artikel som han kallat för I vägen för lärandet. Jag tycker den är konstig. Den går ut på att om det inte är ordning och reda i klassrummet så hindras elevernas inlärning. Det vet väl varenda lärare att det är så. Så vadan en hel artikel på Dn:s ledarsida om nåt som är självklart? Bergström menar att detta är fullständigt tabu hos skolmyndigheterna. Oordning skulle främja lärande? Jag har ju svårt att tro att de kan mena nåt så korkat.
Sen är det en annan sak att deras handlande pekar på detta.
Gränser tänjs i det oändliga. Lärare som vill underkänna en elev för att han/hon inte har nått målen, får tillsägelsen att godkänna i alla fall,eftersom annars skolans rykte (och därmed elevpengen) blir dåligt.
Elever som bråkar i klassrummet gör det av många olika skäl. Ett vanligt är att eleven inte hänger med. Då behöver eleven hjälp. Men hur många skolor har speciallärare att sätta in? Eller någon resurslärare?

Skolor är verkligen olika. Ett hårresande exempel hörde jag häromdan, där en elev i en grundskola får terrorisera både lärare och elever. Häromdan när eleverna satt och skrev ett hemkunskapsprov fick han tag i en kniv och lyckades skada en flicka i handen riktigt illa när hon gick förbi hans bänk för att lämna sitt prov. Skolan vågade inte polisanmäla detta och pappan, som är skolans skräck, sa att han skulle anmäla skolan för skolnämnden för att lärarna inte skötte sitt jobb och såg till att eleverna inte gjorde nåt dumt. Ja det var pojkens pappa som ville anmäla. Flickans föräldrar har nu polisanmält det inträffade.
Kemiläraren i skolan har bett skolledningen om hjälp, för hon är rädd att något kan inträffa när hon har den här elevens klass. Men fick bara till svar att det skulle hon som lärare kunna bemästra.
- Ja men, sa jag, har inte skolan nån kamratstödjare som du kan använda till hjälp? - Ja det har vi och han är jättebra. Men han är invandrare och då får vi pappan på oss. HAns pojke ska inte behöva skickas ut till nån invandrare, säger han - Ta in kamratstödjaren i klassrummet då, sa jag. -Jag har försökt det också. Men då sticker pojken direkt. -Var glad, sa jag, då är du av med honom. - Nej, det går inte. Eleverna är mitt ansvar under lektionstiden.
-Finns det inga andra som du kan använda då? .Jo vi har två elevassistenter och de är också jättebra. Men invandrare.

Pappans stående hot är att han ska anmäla skolan till skolverket. I det här fallet, sa jag, borde de väl låta honom göra det då. Han skulle ju verkligen inte få rätt. Frågan är om den här mannen är så korkad så att han gör den här anmälan. Även en rasist borde väl misstänka att rasism inte går hem överallt.

Skolledningarna hukar och är rädda. Får skolan ett rykte om sig att det här är en skola som har en anmälan liggande hos skolverket får de färre anmälningar till hösten. Och det betyder mindre pengar i den redan magra skolkistan

Det borde vara dags att strukturera om penningpåsarna på något vettigare sätt. För det är klart att det som Bergström skriver om frågan om normer och ordning i en skola är viktigt och ”bidrar till trygghet och en god lärmiljö” Jag skrev i början av den här bloggen att jag tyckte Bergströms artikel var konstig. Tyvärr verkar det som om den är verkligt berättigad. Det är intressant att läsa om den forskning han redovisar. Jag har tagit för givet att det här är sånt som är så självklart att man inte ens skulle behöva forska på det. Men nu är det väl bra att forskningen finns.

Som gammal lärare har jag förstås också haft klasser som varit svåra att hantera. Men jag har faktiskt aldrig haft en skolledning som man inte kunnat fråga eller begära råd av. Den nuvarande förvandlingen av (vissa) skolledningar till räknenissar i stället för att vara pedagogiska ledare är helt katastrofal. Lärarna behöver stöttas och peppas i sitt svåra jobb: de är där för elevernas skull och inte för att skolan ska hålla sin budget

Jag hör verkligen inte till dom som säger att det var bättre förr. För en skola med kadaverdisciplin och enbart katederundervisning är väl inget att önska sig tillbaka. Men det var lättare förr med närhetsprincipen. Jag tror inte man kan gå tillbaka till den. Men några kloka personer borde väl kunna hitta på ett system där man kan tillgodose åtminstone de flesta elevers bästa. Jag tror inte heller det handlar om att ösa ut en massa mer pengar. Men som det nu är är det alldeles åt ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar